Min kamerautrustning

KAMERAHUS:

♥Canon EOS 600D♥ - Min älskling, typ. Har absolut ingenting att klaga på. Denna systemkamera är min andra systemkamera som jag köpte i februari 2012. Kameran fungerar bra till proffsfotografer & lite mer erfarna, men är även helt okej som första systemkamera. Jag älskar att man kan filma i full HD, alla underbara funktioner, att den är så snabb och får så skarpa bilder samt fina färger. En helt underbar kamera för mig som ville ta mitt fotograferande till en liten högre nivå. Greppet är även helt perfekt för mig då jag har små händer, men trots att den är rätt liten (ca 600 gram för kamerahuset) så känns den inte ett dugg plastig. Jag älskar den!



Canon EOS 1000D - Min första systemkamera, som nu är min backup/extra-kamera. Fick den i september 2010, då jag länge fotat med pappas kamera & olika digitalkameror såsom Nikon coolpix 200 osv. Jag var jätteglad och har lärt mig mycket med kameran! Denna kamera funkar super som första kamera, och är ganska basic. Canon säger att proffs kan använda denna också, jag är inte riktigt benägen att hålla med. Men jag ångrar absolut inte att jag hade denna som första kamera, jag har lärt mig såååå mycket med denna och fått rätt många fina bilder ändå. Dock har den slutats sälja nu, men uppföljaren är Canon EOS 1100D för den som är sugen på sin första systemkamera.



Canon EOS 60D - Vår familjekamera, som är köpt i maj 2011. Mamma är den som använder den mest då både jag och pappa har egna, men den är ändå vår familjekamera då alla använder den lite då och då, men somsagt, mest mamma. Denna kameran är ju steget bättre än min 600D, men det är egentligen ingen större skillnad. En fin kamera som kan mycket, lätt att förstå sig på. Gillar dock inte att där man ställer in slutartid osv är uppe i en minidisplay istället för i den stora LCD-skärmen. Men annars gillar jag den jättemycket, ovanligt snabb och ger riktigt skarpa bilder!

Olympus E5 - Pappas gaaaaaaaaaaaamla systemkamera som han köpte 2005! Fotade mycket med den innan jag fick min 1000D, sommaren 2010. Därför kommer jag inte ihåg så mycket men kommer ihåg att jag gillade den mycket då. En väldigt bra kamera (på den tiden, det var liksom innan live-view & då jag fortfarande gjorde misdommarkransar på midsommar typ..) Har inte så mycket att säga, han använder den inte ofta heller så den är väl lite backup, men ja, en fin kamera, fint ljus & fina färger.

Objektiv:


Canon EF 50 mm f/1,8 - Mitt mest använda & favoritobjektiv! Älskar det. Bländaren är ju helt amazing, speciellt för mig som älskar att fota porträtt/självporträtt, you name it. Fin skärpa och superbra färgåtergivning. Dock kan fokuseringen iblaaaaaaaaaaand, inte ofta, bli lite seg. Men annars ett helt underbart objektiv som förövrigt bara kostar runt tusenlappen (!!). Verkligen ett måste att ha i kameraväskan, för alla.

Canon EF 18-55 mm - Mitt kitobjektiv till min 1000D. Ingen större skillnad från mitt "nya" kitobjektiv förutom bildstabiliseringen, som jag älskar. Men ja, ett jättebra objektiv att börja med, dock tröttnar man rätt snabbt. Okej skärpa, dock svårt att få till ett kort skärpedjup.. Gråa och tråkiga färger. Mjaa, ingen favorit - men bra att börja med, somsagt.
Canon EF-S 17-85 mm - Bra objektiv eftersom att det är vidvinkel (17 mm) och rätt så långt, (upp till 85 mm). Ingen super färgåtergivning, men fokuserar snabbt och är skarpt. Ett bra objektiv om man ska ut och inte vet riktigt vad man ska fota, då man kommer både rätt långt och kan få vidvinkel. Dock suger närgränsen, suger.
Canon EF-S 18-55 mm IS - Förlåt, but I love it. Ni tror säkert att jag är dum i huvudet som säger att jag älskar mitt kitobjektiv, men det är sanningen. Köpte det med min 600D då det fanns bildstabilisator på den, vilket är perfekt! Färgåtergivningen är förvånansvärt bra för att vara ett kitobjektiv, och det går att få till en rätt fin bokeh trots den inte så megastora bländaren. Funkar bra till det mesta helt enkelt!
Tamron 70-300 mm f/4,0-5,6 DI macro - Mitt näst mest använda objektiv. Sitter oftast på kameran på resor, när jag ska ut och fota (inte så ofta natur/porträtt) men på längre fotorundor sitter detta alltid på kameran. När man zoomar in får man riktigt fin bokeh och oftast en rätt bra skärpa, dock gillar jag inte färgåtergivningen, bilderna kan lätt bli gråa och platta, så en finjustering i Photoshop efteråt kan göra gott. Men jag gillar det mycket!
Canon EF 35-70 mm - Ett väldigt gammalt objektiv som mamma hade till sin analoga Canon för några jättemånga år sen. Jättebra vid bokehfotografering och vissa naturbilder, dock inte inte inte macro, hehe. Älskar färgerna som blir, sen är det rätt skarpt också. Använder det inte jätteofta, men ibland då jag känner för att mitt lilla 50 ska få en välförtjänt paus, eller ja.. Haha.

Fisheye Penta digital Ultra Wide 0.45X Pro High Resolution for Mega Pixel Digital - Hej jag hatar detta objektiv. Nej men typ. Köpte det på Teneriffa 2011, det var mitt andra objektiv jag köpte, alltså efter kitobjektivet. Det funkar, men det är inte värt 4000 kr. Kanterna blir svarta och ja, kvaliteten är ju inte dirre den bästa man kan få. Men det funkar, det blir ju riiiiiktig vidvinkel (fisheye) i alla fall, så ja. Men använder det sällan, senast var på midsommar.. Höhö.

Filter:
Hd Olux day & night CPL - Får solens strålar att inte ta upp för mycket av bilden och ger allt ett mjukare ljus. Riktigt bra för att vara ett filter. Älskar färgerna som blir med filtret!
Close Up + 10 filter från Haida - Vill inte direkt erkänna detta, men jag har inte lyckats ta en bild med filtret. Får inte in fokuseringen! Haha, annars tror jag filtret är mycket användbart, ska träna lite mer.
UV-filter - Alla vet vad ett UV-filter är, skyddar objektivet. Ett måste på objektivet om det är något man är rädd om. That's it.
Övriga tillbehör:

Fjärrutlösare, Giga T Pro ll - TOKÄLSKAR! Snabb, drar inte mycket batteri, fokuserar på ögat och ja. Klagar inte alls!
Stativ, Velbon DF 60 - Bra stativ, kan bli typ 190 cm så det är ju suveränt. Dock lite "trögt" att fälla upp och väger mycket, men som Scott Kelby säger - "Dåligt eller tungt stativ".
Redigeringsprogram Photoshop Elements 10 - I'm in fucking love. Älskar det! Funkar bra för mig som inte orkar lära mig CS, hehe.. Men Photoshop är photoshop liksom, asballt att skryta om och skitcoolt att redigera i.
Homemade reflexskärm - Hehe, checka min inköpslista.. En riktigt ska införskaffas!
Blixt från Canon - Gammal men bra liksom, glad att jag slipper den inbyggda blixten.
Minneskort 8 GB - Rymmer mycket, väldigt bra :D
Minneskort 32 GB - Gigantiskt. Använder det om jag ska fota Raw large+ och filma i det läget.
3 kameraväskor, 2 från Canon, 1 från Scandinavian Photo - Två rätt små kameraväskor som jag använder om jag inte orkar bära med allt, och 1 skitstor där jag får plats med ALL min utrustning. Förutom stativet såklart..
Kommande:
Tamron 90 mm f/2,8 macro.
Reflexskärm, silver/guld.
Batterigrepp.

Kommentarer
Postat av: Martina ~ FOTO ~

2011-12-26 @ 10:25:05
URL: http://buskung.blogg.se/
Postat av: Anonym

2011-12-26 @ 11:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0