Ätstörning

Många har önskat mer inlägg om anorexin.. Och ja, jag tycker det är.. Jobbigt att skriva om det. Jag vill hjälpa så många som möjligt, såklart. Men jag vet dels inte om jag är beredd att lämna ut allt, och dels så är det så många starka och jobbiga minnen från den tiden då det var som värst. Men okej, jag ska berätta vad anorexi är för något. Du tror att du vet men jag lovar dig att det är något helt annat.
Anorexi börjar sällan bara sådär - Det handlar oftast om att man känner att man inte duger, att man måste förändra sig och då blir maten boven. Eller att man blir mobbad, problem hemma, man känner sig "fel" när kroppen förändras i puberteten, eller andra problem. Men man känner oftast somsagt att man inte duger, och "om jag bara går ner nåt kilo så blir allt perfekt". Men när du har gått ner 1 kg är du inte nöjd, och nöjd blir du ALDRIG. Mitt hjärta var bara några få slag från att stanna, jag vägde lite drygt 30 kg och ändå har jag så tunga organ, jag var helt uttorkad och hade väldigt hög puls, ändå var jag inte sjuk nog. Det spelar ingen roll om du väger 100 eller 2 kg, anorexin är aldrig aldrig aldrig nöjd.
"Aa asså man tror att man är tjock och sen slutar man äta och blir smal och sen är allt slut" - Så beskriver många sjukdomen. Jag måste, förlåt, nästan börja skratta. Och uttrycket "anorexia-smal". Herregud, det finns tjocka anorektiker också. Anorexi sitter i huvudet. Det är en psykisk sjukdom. Man har en röst inom sig, en jävel som gnager i huvudet på en dygnet runt. Detta monster säger till dig precis hur lite du ska äta, hur mycket du ska träna, vad du ska väga osv. Detta monster kastar ord på dig som får din självkänsla att snabbt nå botten. Detta monster är nästintill omöjligt att gå emot. Äter du en gurkskiva mer än vad anorexin tycker är okej, då är dagen förstörd, då är du plötsligt äcklig, värdelös, tjock - av en gurkskiva. Så sjukdomen sitter alltid i huvudet.
Man blir sällan frisk av sig själv - Jag var så nära på att dö, men det fattade inte jag. Jag förstod inte att jag var sjuk. Nuförtiden, om jag ser mig i spegeln och hatar det jag ser, kan jag i alla fall tänka att min kroppsuppfattning är förvrängd och det är inte så jag ser ut. Nu för tiden tror jag inte på spegeln, aldrig. Men i alla fall - det finns flera ätstörningsenheter. Jag fick hjälp av SCÄ men det finns även Capio, Mando osv. Man får behandlare, läkare, sjukgymnaster (ibland) osv. Man börjar med att sätta upp ett matschema som man ska följa, 6 mål om dagen. Man tar puls, vikt, längd och diskuterar en målvikt. Om personen är normalviktig så ska den ändå äta 6 gånger om dagen, och bara fortsätta hålla vikten. Det är inte så för alla, men de flesta, även jag, fick skolförbud & strikt träningsförbud. Jag fick inte gå upp och hämta ett glas vatten själv, det skulle mina föräldrar jag göra. Jag fick inte lägga ost på min egen smörgås, jag fick inte vara ensam i mitt eget rum. Så ja, man blir aldrig frisk av sig själv.
(I nästa inlägg berättar jag om min historia)

Mars 2011, och cola light var väldigt svårt att dricka.


Kommentarer
Postat av: Jonna

Grymt av dig att gå ut med det, jag har anorexia jag med och kämpar, kämpa på <3

2012-03-19 @ 19:21:56
URL: http://bljonna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0