Hur ska man äta?

Det finns så många olika definitioner på vad som är nyttig mat, vad man ska äta utan att bli tjock, och hur mycket man ska äta. Jag läste detta på en blogg, och hon skrev en så sjukt bra mening; "tallriksmodellen är gjord av en anledning, det är så man ska äta". Först nu går det inför mig, att tallriksmodellen finns för en anledning. Jag äter mindre än den, men det är så man ska äta för att vara riktigt hälsosam. + att jag tränar mer en genomsnittet, så för mig är det absolut ingen fara.
Vad ska man då äta på en dag? En-ordentlig-frukost-snacket trodde jag förut bara var bullshit, men man behöver en ordentlig frukost. Oftast äter jag en lingongrova med en skiva ost, och ett glas juice. För mig är det så svårt att ta ost och dricka juice, när jag skulle kunna ta en tunn skiva skinka och ett glas vatten istället, men den där juicen skjuter ju bara undan anorexin. Men, ska man äta en ordentlig frukost så ska den bestå av mest kolhydrater eftersom att det är morgon, och då ska man orka hela dagen, då behöver man kolhydrater! Kolhydrater finns i bröd, pasta, ris, potatis osv, och det är det som kroppen tar av först, när man tränar, och när man går i skolan, vilar och när man växer. Sen behöver man fett, för kroppen är gjord av lite fett, och då måste man fylla på fettlagret, som en bil behöver bensin, för det är det bilen på sätt och vis är gjord av. Sen protein, som finns i skinka, ost, mjölk, kött, korv osv. En riktigt ordentlig frukost, som min fd dietist tycker jag ska äta, är 1 skål med flingor och yohurt, 2 mackor med ost, smör och skinka, en frukt och ett glas juice/mjölk. Det var för att hålla vikten, inte gå upp eller ner. Till lunch och middag ska man äta enligt tallriksmodellen, om man är normalviktig. Är man underviktig kan man försöka öka portionerna, eller dricka näringsdryck. Som överviktig kan man öka lite på salladen, och dra bort liiiite på det andra. Men alla ämnena behöver man fortfarande, även om man ska gå ner i vikt.
Det är nyttig mat. Tyvärr känner jag mig bara hälsosam och nyttig om jag svälter och tränar överdrivet, flera gånger om dagen. Men det är precis, om inte mer ohälsosamt som att vräka i sig chips och läsk varje dag. Om en som ska gå ner i vikt kan äta enligt tallriksmodellen, så kan jag, som fortfarande växer och som jämt får höra hur smal jag är, ska också kunna äta enligt den. Detta har jag vetat länge egentligen, men trängt undan det. Blev så motiverad när jag läste den där bloggen, bruden förtjänar en länk: klicka här.
Tallriksmodellen.


Kommentarer
Postat av: tillfriheten

Sv: Åh tack så mycket! Detta inlägget var ju bara för bra! Helt rätt tänkt, gillar din blogg med :) Kram

2012-05-07 @ 20:18:05
URL: http://tillfriheten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0