Kameraguide

Anonym om Hur man chattar med sin mamma, like a boss:
Heej kan inte du typ skriva ett inlägg om vilken system kamera som är bra men hyfsad billig? Tacksam för svar! Älskar din blogg!!!
Svar: Tack sötnos, vad roligt eftersom att jag har bloggen därför att ni ska läsa den, hahah :D
Det här med systemkamera är ju ett stort val eftersom att ingen systemkamera kommer under 4000 kr. Och det är ju ganska mycket pengar. Det beror helt på hur mycket man kan fota, men jag kan ge en guide med kameror, från både Nikon & Canon:

Nikon D60 - Den här kameran är perfekt för dig som inte fotat någonting. Eller, kanske knäpper lite kort på dig själv poserandes i spegeln med Iphonen & Instagram för att sedan lägga ut de på Facebook. Vill du ta snäppet högre? Då är D60 en superkamera! D60 + kitobjektivet 18-55 ligger på runt 4000 kr.

Canon EOS 1100D - För dig som hört orden slutartid, bländare & ISO snurra ovanför huvudet. För dig som vill ha lite kamera för pengarna. 1000D är din kamera! Om du vill få grepp om det här med slutartid, bländare & ISO och vill lära dig att ställa in din kamera själv så är 1000D andra ord för hjälp på traven med det. En jättebra första systemkamera som man lär sig väääääldigt mycket med. Det här är efterföljaren till 1000D, som jag har. Jag är mycket nöjd med allt min kamera lärt mig och jag skulle inte tveka på 1100D om du ska köpa din första systemkamera. För dig som kan ställa in kameran själv & har blivit lite petigare med skärpa, ljus & färger så rekommenderar jag inte denna. Ligger runt 5000 kr.

Canon EOS 1D mark IIV - Allas drömkamera typ. Dock kostar den runt 60.000 för bara kamerahuset! Denna kamera är för dig som fotat i typ hela ditt liv, som haft xxxx-modellerna & xxx-modellerna. Denna kamera kan du leva med hela livet, om du ska bli yrkesfotograf. Superljus & en galen skärpa, vilket passar till porträtt, produktfoto, natur osv bäst enligt mig. Men denna kamera är underbar.

Nikon D3000 - Denna kamera funkar super som förstakamera/andrakamera. För den som inte har budgeten till en riktigt fin system så är denna perfekt! Den billigaste jag kan hitta är med kitobjektivet 18-55 och den kostar ca 5000 kr. Personligen tycker jag denna kamera ger rätt så fult ljus om man inte ställer in kameran själv, därför rekommenderar jag den inte som första systemkamera då man oftast inte kan någonting om att pilla i inställningarna. Men har man lärt sig så är det en riktig toppenkamera som ger riktigt knivskarpa bilder!

Canon EOS 550D - Den kameran jag ska köpa! Denna kamera kan jag ju inte säga är annat än underbar, men det är ju också för att jag ska köpa den hahaha. Men, 550D är lillebror till 7D (!!!!), vilket är en djkhfhdsughdu underbar kamera! De största skillnaderna mellan 550D & 7D är antalet fokuspunkter och storleken. Såklart har andra delar plockats bort från 7D, men det är fullt acceptabelt med tanke på att 550D är hälften så dyr. 550D är en kamera som proffs kan använda, en kamera man har när man tagit nästa steg. Personligen älskar jag den! Med kitobjektiv kostar den uppåt 10.000, men jag ska ju endast köpa endast kamerahuset. ÄLSKLINGSKAMERANN.

Det där med objektiv då..?

Köper man sin första systemkamera rekommenderar jag att köpa objektivet i kit, eftersom att ett 18-55 bara kostar 500 kr extra då. Ett 18-55 objektiv är inte det perfekta, men man växer med det i början. Efter mindre än ett halvår har man växt ur det och kanske skaffar ett mer avancerat objektiv. Men det är toppen att starta med ett 18-55!

Men när jag ska köpa mitt andra objektiv..?

Det beror helt på vad du fotar! Fotar du mest natur rekommenderar jag att först börja med ett Close Up filter, där kan du välja hur nära du vill komma. + 1 är minst och med ett + 10 kommer du närmast. Tycker du att det där med macro är din grej, så tycker jag att Tamron är ett superbra märke för både teleobjektiv och macroobjektiv. Mycket billigare än Canon/Nikons egna, väldigt prisvärt och man får mycket för pengarna.
Fotar du mer porträtt? Då finns det ett objektiv som är heeelt självklart! Antingen Canon EF 50 mm f/1.8 eller Nikons, Nikkor 50 mm f/1,8, som bara kostar runt tusenlappen! Med bländare 1,8 får du ett riktigt kort skärpedjup och asnice bokeh, samt fin skärpa. Har du lite mer pengar så tycker jag du ska satsa på ett likadant fast med bländare 1,4/1,2. Men är du inte helt säker på att satsa på det där med porträttfotografering så, börja med 1,8. REKOMMENDERAS STORT.
Fotar du mest landskap? Vidvinkelobjektiv är grejen. Vill du spara pengar? I så fall funkar ditt kitobjektiv (18-55) superbra till det, då det har vidvinkel. Vill du lägga ner lite pengar, köp ett UV-filter/blåfilter för bättre färger, eller ett vidvinkelobjektiv med zoom, tex. 17-105 mm. Det objektivet har också skitfin skärpa. Dock rätt dyrt..
Fotar du mest djur? Om det är en slö katt inomhus som ligger och gäsper i sängen? Då funkar ditt fasta 50 superbra. Men ska du fota fåglar/rörliga djur som hästar osv så ska du ha ett teleobjektiv. Återigen rekommenderar jag Tamron. Jag har ett teleobjektiv från Tamron, 70-300 mm macro. Se till att du har macroinställning, alltid bra att ha, haha. 70-300 är en bra längd också om du vill slippa det krångliga stativet.

Ska även göra ett inlägg om bländare/slutartid/ISO/mer fototips! Sounds good? :)

Kommentarer
Postat av: Samdra (haha din stalker från fb)

Riktigt skön blogg, ska absolut följa asså (:

2011-12-28 @ 23:51:57
Postat av: Anonym

Hej sötis! Såg en systemkamera på elgiganten för 3000 spänn, tror du att den är bra? ps. märket är Samsung<3

2011-12-29 @ 13:39:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0