Fota i JPEG eller RAW?

Det är ju mycket snack om man ska fota i JPEG eller Raw. Egentligen finns det väl inget rätt eller fel, men seriösa fotografer fotar alltid i RAW. Varför? För att de får själva sätta sin stämpel på sin bild. Om man fotar i JPEG så lägger kameran automatiskt till kontrast, starkare färger, skärpa osv. Men fotar man i RAW så får man bilden helt rå, ingenting har alltså förbättrats, det måste man göra själv.
Men jaha tänker du, då är det väl mycket bättre att fota i JPEG..? Ja, det kanske känns så - du får massa förbättringar direkt i kameran och slipper köpa ett dyrt redigeringsprogram och slösa massa tid.. Men. Kameran ändrar kontrasterna & färgerna likadant, alltså blir det som vilken bild som helst. Fotar du i RAW har du istället chansen att göra din bild till något helt eget, och redigera efter vad du gillar.
Jag fotar i RAW. Eftersom att jag alltid redigerar mina bilder i Photoshop efteråt. Jag vill ha min egen bild & min egna stil på mina bilder, som jag väljer ut och tycker om. Då tycker jag inte att kameran ska lägga på förbättringar, som är likadana för alla. Men i början med sin nya kamera kan det vara bra att fota i JPEG, innan man har lärt sig kameran. När man börjar fota mer seriöst, så är det smart att gå över till RAW om man vill ha sin egen "stämpel" på bilden. Så egentligen är det inte fel att fota i JPEG, men det blir oftast bättre i RAW om man bara kan lägga ner lite tid i Photoshop efteråt.


Oredigerad och redigerad JPEG-bild. Ingen större förbättring, det har kameran redan gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0