Svar på kommentar

Malin om Spontan fotografering:
Hej! Snälla svara på denna fråga! Hur kan du ta så fina bilder på er två t.ex när ni sitter på gungan?

Svar: Hej Malin! Jag vet inte riktigt vad du menar men jag chansar på att du menar hur jag ställer in skärpan på oss och hur jag gör för att få rätt höjd osv. Jo, det är mycket enklare med fjärrutlösare men en sådan äger tyvärr inte jag, men har stora planer på att köpa en, riktigt smidiga ju! Men när man fotar självporträtt med någon annan är det så enkelt att ställa in skärpan. Jag ber Mira (i detta fallet) sätta sig på gungan, jag ställer in skärpan på henne, flyttar kameran lite så att jag också får plats i bilden. När jag fotar självporträtt ensam har jag kameran på manuell men om jag fotar mig själv med någon annan har jag auto. Fast jag ställer såklart in kameran själv, dvs slutartid, bländare, iso osv. Det tycker jag alla borde göra, det blir så mycket bättre då!
Jag börjar alltid med att ta några testbilder på Mira (eller personen jag fotar med) för att justera slutartid (ljuset) och sen välja vad som blir bäst. Sen ställer jag självutlösaren på 10 sekunder och springer bort till Mira.
Det gäller att vara kreativ och hitta rätt höjd. Vi ställde kameran på stenar och bord, då jag inte hade med stativet till båten. Och det funkar ju näst intill lika bra! Det blir krångligare för mig men det syns inte på bilderna.
Hoppas du fick ditt svar, och om det är något så mejla; [email protected]
Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0