Svar

Anonym om Jag blev visst sjuk nog.:
Jag vet inte om jag håller på att få anorexia? Jag väger mig typ 1 gång i veckan ibland flera gånger om dagen, jag vet inte säkert för jag ser inte mig själv som tjock i spegeln men jag vill gå ner i vikt ibland och en dag är jag glad, nästa deprimerad eller är det något annat?

Svar: Är du normalviktig så finns det ingen som helst anledning till att gå ner i vikt. Normalvikten sträcker sig från BMI 19-25, men har du ovanligt mycket muskler så kan du ha BMI 25 utan att vara tjock, det är så olika. Man går ju på vägning en gång om året (okej jag går mycket oftare) men normala personer gör ju det hos skolsköterskan, så om hon inte sagt något så finns det ingen anledning till att oroa sig för sin vikt.
Att väga dig flera gånger om dagen är ett sjukt beteende. Som jag sa förut så får man inte ätstörningar över en dag, men det du beskriver kan mycket väl vara en början till anorexi eller annan ätstörning. Humörsvängningar är också normalt om man äter för lite, som du säger att du får.
Så ja, om du är normalviktig och du försöker gå ner i vikt så kan det mycket väl vara början till en ätstörning. När man har anorexi kan man inte tro det själv, när man väl är fast i skiten så är det en lång väg att gå tillbaka. Är du orolig för att åka fast så tycker jag att du ska ta hjälp på en gång, det är aldrig förtidigt eller försent att söka hjälp!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för att du svarar! Det betyder mycke att du gjorde det! Jag trodde att jag kan ha en början på det men nästa dag så fattade jag att det inte var så, så jag tror att ditt svar hjälpte mig! Jag vet att jag är underviktig men det har jag nästan alltid vart så jag tror inte att det e något fel, men ibland blir jag orolig för att jag ska äta för mycke och jag vet inte men tack för ditt svar! <3

2012-06-24 @ 11:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0